Vind jij het geven en ontvangen van feedback lastig? Feedback geven en ontvangen hoeft niet zo moeilijk te zijn als je denkt. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop je feedback geven en ontvangen kan aanvliegen waardoor het proces een stuk prettiger en effectiever wordt. Zo kan je leren om heldere en opbouwende woorden te gebruiken, zonder om de hete brij heen te draaien.
Tweerichtingsverkeer
Feedback geven en ontvangen werkt twee kanten op: niet alleen spits je je toe op het geven van feedback die écht werkt, ook de ontvanger van de feedback heeft het meeste aan een open houding. Dat is nodig om het werkniveau naar een hoger level te tillen. Een samenspel dus, waarbij het tweerichtingsverkeer is. Het is goed je daar bewust van te zijn. Feedback moet namelijk nooit gericht zijn op het neersabelen van een persoon, maar bevat altijd een opbouwende boodschap. Doe je dat, dan staat de ontvanger open voor jouw feedback.
De ik-boodschap
Begin om die reden je feedback altijd met een ik-boodschap. Want wat in jouw optiek de absolute waarheid is, hoeft dat in andermans ogen niet te zijn. Zeg dus niet ‘De werkzaamheden die jij laatst uitvoerde waren niet van het gewenste niveau.’ Maar zeg ‘Ik zag dat je laatste project moeizamer uit de verf kwam dan we van jou gewend zijn. Kunnen we samen op zoek gaan naar de oorzaak ervan?’ Zie je de nuance? Het is de toon die de muziek maakt: met een ik-boodschap geef je duidelijk aan dat je door de bril van nuance kijkt en samen toe wil werken naar een werkbaarder scenario.
Waardevol
Opbouwende feedback is ontzettend waardevol, omdat het helpt werkprocessen en prestaties te verbeteren zonder dat het relaties beschadigt. Het is een liefdevol duwtje in de rug om samen naar goede resultaten te bewegen. Wil jij jouw organisatie ook een boost geven? Bokscoaching is een organisatie die een training feedback geeft voor elk team dat op zoek is naar een scherpe, maar toch opbouwende manier van elkaar versterken door middel van feedback.